Nowa hala peronowa w Bytomiu zbliża się do ukończenia, zakończenie inwestycji planowane na 2025 rok
Kolejna faza odnowy stacji kolejowej w Bytomiu jest już widoczna – nowa hala peronowa jest postawiona i zasłonięta szklaną elewacją z nowoczesnymi, diodowymi napisami nazwy stacji. Mimo to, prace modernizacyjne nadal są prowadzone, a całość inwestycji ma zostać zakończona w roku 2025.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pochwaliły się dnia 28 maja finalizacją etapu prac związanego z przebudową hali peronowej na bytomskiej stacji. Pomimo że budynek jeszcze nie jest otwarty dla publiczności, jego nowy wygląd już robi wrażenie. Odrestaurowana hala posiada teraz dach pokryty blachą cynkowo-tytanową oraz historyczne przeszklenia. Właściwości konstrukcyjne budynku zostały wzmocnione, co pozwoliło na montaż oświetlenia LED na szklanej elewacji obiektu. Dzięki tym zmianom, perony będą lepiej doświetlone, a stacja odzyska swój zabytkowy charakter.
Obecnie trwają prace nad budową trzeciego peronu oraz instalacją wind, które będą pomagały osobom o ograniczonej mobilności w dostępie do peronów. Kolejnym etapem jest montaż nowego systemu nagłośnienia i oświetlenia. Przebudowa obejmuje również przejście pod torami prowadzące na perony. W sumie na stacji zostanie zmodernizowanych około 28 km torów kolejowych, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterujące ruchem kolejowym.
Częścią inwestycji jest także nowe Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą nadzorować bezpieczny przejazd pociągów na odcinku między Chorzowem Miasta a Radzionkowem. Projekt modernizacji uwzględnia konstrukcję wysuniętej nastawni bramowej.
W ramach prac renowacyjnych, na zabytkowej nastawni przeprowadzane są prace przy odnowie elewacji. Jej stalowe elementy zostaną wyczyszczone i odmalowane, a stare okna i drzwi zastąpione nowymi. Na koniec całość zostanie dodatkowo podświetlona. Tak jak w przypadku pozostałych prac, wszystko odbywa się zgodnie z wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.