Ambitne plany Kolei Śląskich i Polskiej Grupy Górniczej: Przemiana terenów poprzemysłowych w zrównoważoną bazę kolejową

W Gliwicach, na terenach po dawnym szybie kopalni Sośnica Bojków, ma powstać nowoczesna baza techniczna dla pociągów. To rezultat podpisanego listu intencyjnego między Kolejami Śląskimi a Polską Grupą Górniczą. Współpraca ta ma przyczynić się do zielonej transformacji obszaru po dawnym ośrodku przemysłowym.
Z jednej strony mamy do czynienia z firmą górniczą, która stoi przed wyzwaniem ekologicznej transformacji regionu i pragnie przekształcić teren po niedawno zasypanym szybie Bojków. Z drugiej strony jest spółka kolejowa, która podąża za ideą transportu zrównoważonego i poszukuje odpowiedniego miejsca na stworzenie nowej bazy technicznej dla swojej floty nowoczesnych pojazdów. Oba te podmioty spotkały się w jednym miejscu – ponad 4-hektarowej działce po dawnym szybie Bojków.
– W ramach procesu transformacji, Śląsk zmienia swoje oblicze niemal codziennie. Tereny, które niegdyś były związane z ciężkim przemysłem i górnictwem, dziś odradzają się na nowo, często za sprawą funduszy unijnych. Nowe place pracy powstają na terenach, które dotychczas były kojarzone z zupełnie innymi sektorami. Przekształcenie terenu po szybie Bojków w Gliwicach w nowoczesną bazę kolejową z własnym zapleczem technicznym, która przyniesie korzyści Kolejom Śląskim, to jeden z takich przykładów transformacji. Los szybu Bojków został ostatecznie przesądzony, kiedy doszło do awarii jego maszyny wyciągowej, a konkretnie jej silnika. Nowy sposób zagospodarowania tego terenu, umożliwia jednak kontynuowanie jego historii w sposób korzystny dla współczesności – mówi Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.